Friday, March 4, 2011

kenapa perlu bersedih wahai diri ini....?

Dalam hidup ini, kesusahan, kekecewaan, tekanan dan kesedihan tidak pernah sunyi dari menjenguk hati-hati manusia. Sudah menjadi lumrah untuk merasa semua ini dalam kehidupan seharian. Namun adakah insan-insan yang tidak pernah merasa kesedihan? Alangkah bahagia bagi mereka yang tidak pernah merasa kesedihan kerana kesedihan, kekecewaan dan kegagalan yang cukup menyiksa diri dan hati. Kadangkala kesedihan ini tidak dapat diterjemahkan dalam bentuk kata-kata, perbuatan mahupun reaksi muka. Hanya pemilik diri dan hati ini serta Dia Yang Maha Mengetahui sahaja yang mengetahui bagaimana remuk, hancur serta punahnya hati dan segala harapan tatkala bersedih. Seakan tiada lagi harapan serta jalan yang perlu ditempuh, seakan tiada lagi cahaya yang menanti. Inilah yang sering berlegar dalam benak fikiran serta minda-minda insan yang bersedih. Mungkin mereka-mereka yang tidak bersedih tidak merasakan semua ini, jadi usahlah memberi konklusi terlalu awal untuk mereka-mereka yang berduka hati ini. Ada yang disebabkan masalah peribadi, ada yang disebabkan kekasih hati dan dengan 1001 sebab lain yang boleh menyebabkan kesedihan.
bila hati berduka....
siapa yang menduga isi hati si kecil ini?





















Namun, sampai bila diri ini ingin terus berduka...?Lagi-lagi apabila kedukaan ini dicipta oleh insan lain ataupun oleh benda asing yang bukan milik kita. Adakah ia adil apabila melihat insan yang menyebabkan diri ini bersedih bergembira sedangkan hati ini terus bersedih dan terus bersedih. Ayuh bangkitlah wahai diri ini, terus maju ke depan, jangan kau tewas dengan perasaan kecewa ini, kerna kekecewaan, kegagalan serta kedukaan akan membuat dirimu lebih matang dari yang lain. 
Sememangnya semua insan ingin hidup bahagia, namun mengapa kesedihan masih terus mengunjungi kehidupan ini. Bahagia pasti tiba apabila diri ini mensyukuri saat-saat bahagia yang pernah ditempuh sebelum ini. Sebenarnya saat bahagia lebih banyak jika ingin dibandingkan dengan masa-masa sedih, namun mengapa masih ingin mengenang masa-masa sedih? Ayuh diri ini, lupakan sahaja saat-saat sedih namun jangan kau lupa untuk mengambil 1001 pengajaran yang kau peroleh tatkala bersedih. Masa lalu adalah untuk dilupakan walaupun ianya berat untuk dilupakan, ianya hanya untuk dilupakan. Jika ia tetap dikenang, percayalah diri ini bahawa tiada apa yang kau bisa lakukan kerana ianya telah pun berlaku, ianya telah pun berlaku dan ianya telah pun meninggalkan dirimu jauh dan semakin jauh. Tiada kenderaan canggih serta laju yang bisa membawa diri ini ke masa lalu. Jadi, mengapa masih ingin bersedih wahai diri ini? Syukurilah apa yang kita ada di saat ini walaupun apa yang kita impikan tidak menjadi kenyataan....Ayuh diri ini, lupakan saja apa yang telah berlalu dan berbahagialah!
Firman Allah : ......tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.

2 comments:

  1. la tahzan...setiap yg berlaku tu..ad hikmah nyew..Allah tu kan taw ap yg terbaik untuk hamba2-Nya..

    ReplyDelete
  2. betol2...kadang2 Allah hilangkan matahari dan hadirkan hujan dan petir...rupa2nya di penghujungnya, Allah hadirkan pelangi yang cukup indah...

    ReplyDelete